Sep 24, 2011

Review: Lush - Enzymion moisturiser

Det som fick ersätta The Body Shops Seaweed hudkräm var alltså Enzymion.



Orkar man inte klicka upp för att läsa så står det såhär ;>
"Fruktig moisturiser som piggar upp bl.a fet hy.
Stimulera huden med enzymisk verkan av färsk citron och papaya.
Speciellt bra på att få din hud att kännas mjuk och suger upp överflödigt fett (som gör att huden ser tråkig ut)
Dags att ta tag i det! Toppen under make-up."


Lush's sida säger:
Har du fet hy som alltid glänser mer än du vill? Söker du mer den där matta looken, utan att behöva använda tonvis med löspuder? Då är Enzymion något för dig! Det är den enzymrika papayan i Enzymion som hjälper till att absorbera fett från hudens yta. Vi har arbetat med att finna rätt balans genom att blanda papayan noga med vårdande aloe vera och vetegroddsolja och uppfräschande sweetie- och limeolja.

Svart = Säkert syntetiskt ämne
Grönt = Naturligt och/eller ekologiskt

Ingredienser: Färsk citroninfusion (citrus limonum), aloe veragéle (aloe barbadensis), kakaosmör (theobroma cacao), stearic acid, färskpressad papayajuice (carica papaya), kallpressad avocadoolja (persea gratissima), veg. glycerin (glycerine),triethanolamine, färkpressad citronjuice (citrus limonum), kallpressad jättenattljusolja (oenothera biennis), kallpressad vetegroddsolja (triticum vulgare), sweetieolja (citrus grandis), limeolja (citrus limonum), cetearyl alcohol, parfym (perfume), methylparaben, propylparaben.

Men vad säger jag?
Jag säger tummen upp!
Brukar ha problem med att krämer för fet hy inte ger tillräckligt med fukt efter rengöring. Blir jättetorr och kliig efter jag tvättat ansiktet och en alldeles för lätt kräm gör att jag får applicera minst två gånger. Ibland tre.
Den här räcker med en. Och den sjunker ändå in fort. Och oj vad dryg!
Man blir lite klibbig i ca 10 min efter att man applicerat. Men för mig är det ok. Jag har på primer kanske 5 min efter, och någon minut efter det så snurrar jag på min mineral foundation.
Så det där klibbiga stör mig inte alls. Andra som har bråttom och vill ha ett torrt underlag ska nog skippa denna kräm.
Och om det håller en matt? Ja. Definitivt. Inte hela dagen på mig dock.
Om jag inte haft på primer och massa smink, så blir jag lite oljig i ansiktet efter kanske fem timmar. Efter nio timmar (som det gått nu) så är jag väldigt oljig. Som min hy brukar bli.
Den luktar lite funky. Jag tänker lite fruktigare och mildare version av 90talets hemmapermanent. 
Det stör mig dock inte alls. Inte som att man sitter och sniffar på sitt eget ansikte.

Jag hade en natts riktigt dålig sömn, samt vaknade 40 min för sent. Gjorde mig klar i all hast, tvättade ansikte och på med krämen och sprang till jobbet.
Då kocken som jobbar där säger "Vad pigg du ser ut idag! Mer lysande än vanligt" varav jag påpekar min urusla sömn och morgonstress.
Han följer upp med kommentaren "Har du bytt foundation eller hudkräm?" .. Jo då såatteeeh. Jag gillar min kock. Märks att han är gift med en fru som gillar smink och doningar.
I vilket fall som helst så, med den kommentaren, så antar jag att hudkrämen lever upp till det den säger.
Och ja. Jag säger som sagt tumme upp.
Tycker väldigt mycket om den här krämen!

Enzymion säljs då såklart på Lush, och kostade mig 219 kr.